תפקיד התקשורת בחברה
על-פי גישות מבניות תפקודיות התקשורת
ממלאת ברמת החברה תפקידים רבים. לאסוול (אצל כספי) מתאר חמישה תפקידי על מרכזיים
שממלאים אמצעי התקשורת:
1. סיקור
הסביבה (דיווח)
2.תיאום
וקישור המידע לכלל פרשנות וידע מגובשים (פרשנות)
3. גיוס
תמיכת הציבור במדיניות ובפעולות השלטון
4. העברת
המורשת התרבותית מדור לדור
5. בידור
תהליך החיברות
האדם מאמץ
מיומנות חברתיות ולומד את מקומו בחברה. תהליך זה מכוון ומושפע על ידי החברה. חיברות הוא התהליך שבאמצעותו לומד היחיד את תפקידיו בחברה. זהו
תהליך איטי, שבמהלכו רוכש אדם את הנורמות והערכים המרכזים של החברה הסובבת אותו.
בתהליך זה מתעצב האדם מבחינה נפשית וגופנית דרך ההתנסות במצבים חברתיים, מפתח אופי
חברתי ומסוגל לקחת חלק בחיים חברתיים. התקשורת היא סוכן החברות הקבוע והיציב מכולם
שמלווה את האדם מינקות ועד לזקנה. והפרסומות
משמשות בתהליך החיברות כדי ללמוד ערכים/נורמות בתחומים השונים של תרבות הצריכה.
תפקידי התקשורת בתהליך החיברות
לפי רוזנגרן, אמצעי תקשורת המונים ממלאים תפקיד
מרכזי בהתפתחות התרבות ובתהליכי חיברות ותירבות של היחיד. התקשורת היא ליבת
התרבות. אמצעי התקשורת סוקרים, מעריכים ומבקרים את הנעשה בכל חלקי התרבות והחברה,
ולכן הם מתווכים בין כל חלקי התרבות לבין עצמם (פוליטיקה, דת,מדע, חינוך,
אמנות, ספרות, כלכלה, טכנולוגיה), והם שומרי הסף של התרבות. לתרבות ולתקשורת
המייצגת אותה, יש היבטים התנהגותיים מוסריים, רגשיים, שכליים
ותכליתיים. כאמור, תהליכי החיברות בחברה מודרנית, מתקיימים בסביבה של תקשורת
המונים.
רוזנגרן טוען, שהתקשורת ממלאת יותר ויותר תפקידים שבעבר מולאו
על-ידי סוכני חיברות אחרים. דוגמאות מחיינו: תוכניות הייעוץ החברתי בטלוויזיה
ממלאות תפקיד שבעבר מילאו חברים, בני משפחה. ופסיכולוגים. למידה מרחוק ממלאת
תפקידים שבעבר (גם כיום) ממלא המורה באמצעות תקשורת בין-אישית. כוכבי טלוויזיה
וקולנוע ושחקנים משמשים לנו מודלים לחיקוי ולהתנהגות חברתית. הטלוויזיה משמשת
כ"בייביסיטר", כתחליף לשמרטף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה