שיטת מחקר
הצגת המחקר- עבודה זאת עוסקת בפרסום סמוי בתכניות
אוכל בין השנים 2017-2018
שאלת המחקר- באיזה אופן מטמיעות החברות המסחריות את הפרסום
הסמוי בתכניות אוכל בין השנים 2017-2018?
השערת המחקר- חברות הפרסום יטמיעו "פרסום
סמוי" מסוג זה באופן הגלוי לעין בעוד לצופה תהיה היכולת להבחין בשם המותג
בצורה ברורה.
מתמקדת בדילמה- קידום ושיווק מסחרי לעומת ערכים
תרבותיים
מטרת המחקר- לבדוק את אופן השימוש בפרסום סמוי
בתוכניות אוכל ולנתח היבטים הקשורים עם הפרסום הסמוי. להראות כי התקשורת מקדמת
אינטרסים כלכליים על חשבון ערכים תרבותיים. התקשורת מטעה את הציבור.
מהלך
המחקר-
במהלך עבודת
המחקר צפיתי ב-10 תוכניות אוכל בשם "מהפכה במטבח" בהנחייתו של השף אסף
גרניט .
את התוכניות ניתחתי על פי המרכיבים הבאים:
את התוכניות ניתחתי על פי המרכיבים הבאים:
·
מהם המותגים שהופיעו בתוכנית ?
·
מי הדובר
שהעביר את המסר הסמוי?
·
כמה זמן הופיעו על המסך המותג המפורסם?
·
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג?
·
כמה פעמים מראים את המותג במשך התוכנית. ?
·
על איזה
כלל/חוק /סעיף מהכללים הקיימים עברו בשידור הפרסום הסמוי ?
·
סוג
הפרסום הסמוי-
ישנם מספר סוגי פרסום בהם
משתמשים כלי התקשורת והחברות המסחריות, ובעזרתם הם משלבים את הפרסום הסמוי
בתוכן:
- כאשר
בתוכן טלוויזיוני או קולנועי ישנו שימוש בלתי פוסק במותג\חברה במשך כל זמן
השידור. בשימוש בסוג זה הצופה יכול להבחין באופן גלוי בשם המותג.
2. הפרסום הסמוי יכול
להופיע בזמן שמגישי התכנית משוחחים ביניהם, וברקע ניתן
לראות את המותג.
3. במהלך שידור ישנו זום ממוקד על המוצר במשך מספר שניות ללא קשר
לנושא המדובר אלא על מנת לפרסם מוצר.
4.פרסום סמוי בצורה ישירה יכול להתרחש כאשר הדיון על המוצר הוא ברוח אוהדת, תמורת
תשלום. דוגמא לכך כאשר הדמויות דנות על יתרונות המוצר או שהמפיקים מכוונים להצגת
המוצר.
5.פרסום סמוי בדרגה עדינה יותר היא באמצעות
שימוש בתבחינים המאפיינים את אותו מוצר לדוגמא הצבעים, המוזיקה הצורות וכדומה.
·
על איזה
כלל/חוק /סעיף מהכללים הקיימים עברו בשידור הפרסום הסמוי ?
שיטת מחקר-ניתוח 10 תוכניות של "מהפכה במטבח"
פרק 1:
תאריך שידור התוכנית:
7.11.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: שופרסל (שמן,בשר,מלח, כוסברה, פפריקה ועוד), סכין של . "azza"
כמה זמן: מדקה
50:17-52:20 מדקה 55:53-55:57 משעה 1:00:50-1:01:10
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: השף משבח ודן ביתרונות המוצר. "חשוב מאוד להתשמש בבשר טרי"
מיד לאחר מכן ישנו זום ממוקד על הבשר "angus" של שופרסל.
כמה פעמים מופיע המותג: סכין- פעמיים, מוצרי שופרסל- לכל אורך שתי הדקות
.
.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי הבולט לעין, ומספר 3-זום ממוקד במשך מספר שניות.
כמו כן, גם פרסום מהסוג ה4 כאשר אסף דיבר ברוח אוהדת על המוצר ודן ביתרונו שהוא
בשר טרי.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום סמוי: לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א'
"מורשה לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית
ושאינו תשדיר פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית"
פרק 2:
תאריך שידור התוכנית: 13.11.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", כלים של "קיטשן ליין" כמו
פלאנצה וציפסר.
פלאנצה וציפסר.
כמה זמן מופיע המותג: דקה
53:08-53:47 דקה 55:08-57:05
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: השף המוערך אסף גרניט מצהיר שאחד
השימושים שלו
במסעדה הוא בפסטה יבשה כאשר רואים אותו אוחז בשקית של פסטה של "שופרסל" בזום ממוקד.
במסעדה הוא בפסטה יבשה כאשר רואים אותו אוחז בשקית של פסטה של "שופרסל" בזום ממוקד.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל במשך כל הדקות., סירים של tefalבשוט ממוקד על האות "T"
שמייצגת אותם. קיטשן ליין לרגעים אחידים כאשר אסף מבשל את האוכל ודן במטרתו של כל כלי במטבח.
שמייצגת אותם. קיטשן ליין לרגעים אחידים כאשר אסף מבשל את האוכל ודן במטרתו של כל כלי במטבח.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1.פרסום סמוי יכול
להופיע בזמן שמגישי התכנית משוחחים והמותג ברקע.
מספר 3. במהלך השידור ישנו
זום על המוצר למשך מספר שניות ללא קשר ישיר לנושא המדובר בתכנית
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990
סעיף 83 א' "מורשה לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
סעיף 83 א' "מורשה לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 3:
תאריך שידור התכנית: 19.11.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: שופרסל, סירים של "tefal"
,קישטן ליין , סכיני azza
כמה זמן מופיע המותג: 57:50-58:46 שעה ודקה 1:00:23-1:01:55
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: אסף אומר שהכי חשוב זה להשתמש בדג טרי
ומיד לאחר מכן
התמקדות נוספת בדג אשר עטוף בעטיפה עם המותג "שופרסל".
התמקדות נוספת בדג אשר עטוף בעטיפה עם המותג "שופרסל".
כמה פעמים מופיע המותג: "קיטשן ליין"- 3 פעמים, סכיני azza- 2 פעמים, שופרסל- לאורך כל הכנת המנה של
השף אסף, סירי tefal- שוט ארוך בין 4-5 שניות.
השף אסף, סירי tefal- שוט ארוך בין 4-5 שניות.
מהו סוג הפרסום הסמוי:
מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין.
מספר 4- כאשר אסף מזכיר את החשיבות של בחירת דג טרי המצלמה מתמקדת בדג
אשר ארוז באריזה של שופרסל.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום סמוי: לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה
ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר
פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה
כספית"
פרק 4:
תאריך שידור התוכנית:
26.11.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", כלים של "קיטשן ליין" , סכיני azza, kimbrely
clark
כמה זמן מופיע המותג: דקה 56:50-57:34
59:07-1:01:40
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: אסף: "הבאתי לכם מכשירים חשמליים
שישפרו לכם את העבודה במטבח בכמה רמות" ומיד זום על המותג קיטשן ליין" תוך כדי צילום אדם הלבוש בחולצה ועליה כיתוב של
"קיטשן ליין". אסף מדגיש שחשוב
לעבוד עם דג טרי, בזמן שהמצלמה מתמקדת במותג שופרסל.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל הכנת המנה. Tefal-
3 פעמים , סכיני azza-
פעם אחת, קיטשן ליין – 4 פעמים.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין מספר 3.-
זום ממוקד במשך מספר שניות.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 5:
תאריך שידור התוכנית:
3.12.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", סכיני azza, kimbrely
clark
כמה זמן מופיע המותג: דקה
50:31-50:46 51:31-54:00
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: אסף אומר שקשה מאוד לשמור על המטבח נקי
ולכן התקין מכשיר של ניירות נשלפים של המותג: "Kimberly
clark"
. אסף מספר על יתרונות המוצר ועד כמה הוא נחוץ במטבח של מסעדה.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל תהליך הכנת המנה. Tefal-
2פעמים , סכיני azza-
שלוש פעמים, Kimberly clark" – 2 פעמים.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום
סמוי בולט לעין, אך לא מופיע לאורך כל התוכנית.
מספר 3.- זום ממוקד במשך מספר שניות.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 6
תאריך שידור התוכנית:
10.12.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", kimbrely clark, "קיטשן ליין"
כמה זמן מופיע המותג: דקה
59:20-1:03:00
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: בעלי המסעדה מפארים את איכות הכלים
מבית tefal.
אסף מדבר על חשיבות סדר וניקיון במסעדה. בזמן השיחה עוברים למתקן הנייר של Kimberly
clark""
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל תהליך הכנת המנה. Tefal-
5פעמים , קיטשן ליין- 2 פעמים Kimberly
clark""
– 2 פעמים.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין, אך לא
מופיע לאורך כל התוכנית.
מספר 4- כאשר יש דיון ברוח אוהדת על יתרונות
המוצר.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 7
תאריך שידור התוכנית:
17.12.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", kimbrely clark, "קיטשן ליין"
כמה זמן מופיע המותג: דקה
53:36-54:13 56:27-58:00
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: הנייר של Kimberly
clark""
זוכה לשבחים כי הוא מתאים לספיגת שמן, ניקוי משטחים ולשמירת הגיינת העובדים.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל תהליך הכנת המנה. Tefal-
3פעמים , קיטשן ליין- 2 פעמים Kimberly
clark""
– 2 פעמים.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין, אך לא
מופיע לאורך כל התוכנית.
מספר 4- כאשר יש דיון ברוח אוהדת על יתרונות
המוצר.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 8
תאריך שידור התוכנית: 24.12.2017
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", kimbrely clark, "קיטשן ליין"
כמה זמן מופיע המותג: דקה 46:46-47:49 51:50-53:10
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: אסף אומר שהוא רוצה להראות למנהלים
כלי עבודה רציניים שסיפק עבודה. על המסך רואים עובד של קיטשיין ליין, סירים של tefal, ומוצרים של שופרסל.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – 4 פעמים. Tefal- פעם אחת קיטשן ליין- 3 פעמים Kimberly
clark""
– פעם אחת.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין, אך לא
מופיע לאורך כל התוכנית.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 9
תאריך שידור התוכנית: 1.1.18
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", kimbrely clark, "קיטשן ליין",
סכיני "azza"
כמה זמן מופיע המותג: דקה
55:18-55:47 59:52-1:02:06
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג: שוט של עובד של "קיטשין
ליין" נכנס לתוך המסעדה ומיד לאחר מכן אסף מציג את הכלים והסכינים של "tefal" ו "azza" אשר לדבריו ישפרו את הביצועים של הטבח
במטבח. לפני שאסף מראה לעובדים כיצד להכין את המנה, הוא מדגיש שלפני תחילת הכנת
המנה חייב לשטוף ידיים ולנגבן , והזום מופנה למגבוני ידיים של המותג " kumberly
clark".
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל תהליך הכנת המנה. Tefal- 2פעמים , קיטשן ליין- 3
פעמים( פעם אחת רואים עובד לובש חולצה עם לוגו של המותג ובשאר הפעמים בעזרת זום על
הכלים) Kimberly clark"" – 2 פעמים, "azza"- פעם אחת.
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין, אך לא
מופיע לאורך כל התוכנית.
מספר 4- כאשר יש דיון ברוח אוהדת על יתרונות
המוצר.
האם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
פרק 10
תאריך שידור התוכנית: 8.1.18
מהם שמות המותגים המופיעים בתכנית: מגוון מוצרי שופרסל, סירים של "tefal", kimbrely clark, "קיטשן ליין",
סכיני "azza"
כמה זמן מופיע המותג: דקה
51:36-51:37 52:50-54:18 57:51-59:00
מהו האופן שבו עוברים להצגת המותג:
צילום במשך שניה של משאית גדולה של "קיטשין ליין" ללא שום חיבור
לסיטואציה בתוכנית. העובדים מדווחים שהייתה בעיה עם מכשיר הצ'יפס ולכן אסף סיפק
להם מכשיר חדש של צ'יפסר בעל קיבולת כפולה ומשך הטיגון קצר יותר לדבריו: "זהו
מכשיר מאוד מאוד יעיל", ובהמשך לדבריו ישנו זום על המותג "קיטשין
ליין". בעת הכנת המנה אסף מדבר על החשיבות הגבוהה של בשר טרי למתכון של המנה
ומחזיק את הבשר עליו מוטבע המותג שופרסל. כמו כן זום ממוקד על כף ידו של אסף האוחז
בסילאן של חברת שופרסל- " מאוד בריא וטעים"- לדברי אסף.
כמה פעמים מופיע המותג: שופרסל – לאורך כל תהליך הכנת המנה. Tefal- 3
פעמים , קיטשן ליין- 3
פעמים , "azza"- 2 פעמים .
מהו סוג הפרסום הסמוי: מספר 1- פרסום סמוי בולט לעין, אך לא
מופיע לאורך כל התוכנית.
מספר 3- במהלך
השידור ישנו זום על המוצר למשך מספר שניות ללא קשר ישיר לנושא המדובר בתכנית
מספר 4- כאשר יש דיון ברוח אוהדת על יתרונות
המוצר.
ה אם עמד בחוקי המדינה בנוגע לפרסום
סמוי:
לא. על פי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שנת 1990 סעיף 83 א' "מורשה
לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר
פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה