תקשורת המונים



"תקשורת המונים" מתייחס לדרכים העיקריות שבהן רובו המכריע של הציבור משיג מידע במדינה מודרנית. מידע זה מועבר דרך מספר מצומצם של ערוצי תקשורת:                                                           התקשורת הכתובה - עיתונות הדפוס והתקשורת האלקטרונית - רדיו, טלוויזיה ואינטרנט. אמצעי תקשורת אלה יוצרים קשר חד כווני עם הקהל הרחב, באופן גלוי ובזמן קצר יחסית. לתקשורת ההמונים כמה מאפיינים עיקריים:                                                                                                                                    
 קהל יעד רחב: קהל היעד של תקשורת ההמונים הוא הציבור הרחב. כדי שהמסרים המועברים על ידי התקשורת יגיעו לקהל הרחב, התקשורת משתמשת באמצעים שהם נגישים לרוב המכריע של הציבור.                                                                                                                                                    
הפצת מסרים באופן פומבי: המסרים המועברים על ידי התקשורת הם גלויים וחשופים לכל.                הפצת מסרים במהירות: המסרים מופצים במהירות רבה. לעיתים המידע זורם מיד עם התרחשותו. כך קורה למשל בזמן העברת שידורים חיים ברדיו או בטלוויזיה.                                                              התקשורת פועלת באופן חד כיווני : צרכני התקשורת אינם יכולים להגיב על המסרים המועברים באמצעי התקשורת באופן מידי. כמו כן, לא קיים איזון בין המסרים המופצים על ידי התקשורת לבין הקהל המעוניין להגיב על מסרים אלה. שכן, פרסום תגובת הציבור למסרים שהועברו על ידי התקשורת תלויה בנכונותה של התקשורת לפרסם תגובות אלה. התקשורת משתמשת בכמה דרכי פעולה עיקריות:                                                                                                                                                                               סיקור: התקשורת מעבירה דיווחים חדשותיים בתחומים שונים העומדים על הפרק: כלכלה, ביטחון, חברה ועוד. לעיתים קרובות הסיקור מלווה בדברי פרשנות.                                                                       ביקורת: התקשורת מפנה את תשומת ליבו של הציבור הרחב למחדלים שנחשפו. במידה ומתפתחת דעת קהל המנסה להפעיל לחץ על השלטון בעקבות החשיפה, באמצעות פעולות מחאה שונות (כמו הפגנות), התקשורת מסקרת את פעולות המחאה ובכך מעצימה את השפעתן.                                                     
                                                                                                                                                מתן במה לדיון ציבורי: התקשורת נותנת במה לדיון ציבורי ולהבעת עמדות שונות בסוגיות העומדות על הפרק. התקשורת נותנת במה לפוליטיקאים, כמו גם לאזרחים מן השורה, המעוניינים לבטא את עמדתם בעד ונגד מהלכי השלטון. תפקיד זה הופך להיות משמעותי במיוחד בזמני בחירות.                                            לצורך תפקודה התקין נדרשת התקשורת לאסוף מידע. מקורו של המידע שנאסף על ידי העיתונאים מגיע ממקורות שונים:                                                                                                                         מידע שמקורו בציבור: הציבור מעביר לאמצעי התקשורת מידע על אירועים והתרחשויות. חלק מאמצעי התקשורת מעודדים את הציבור למסור מידע המצוי בידיו באמצעות תגמול כספי.                                                                                                                                                                                    מידע ממקורות רשמיים ופרטיים: גופים שלטוניים ופרטיים שונים מעבירים לתקשורת מידע שהם מעוניינים בפרסומו, ולצורך כך אף מקיימים מערך קבוע ורשמי של דוברות. המסרים מועברים בכתב, בסיורים, בנאומים, במסיבות עיתונאים ובראיונות.                                                                                    הדלפות פוליטיות: לעיתים מגיע לתקשורת ידיעות ממקורות פוליטיים שונים המעוניינים להפיץ, ידיעות שונות ללא אזכור שמם, כדי לקדם מניעים פוליטיים שונים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תקציר

תקציר עבודתי עוסקת בפרסום סמוי בתוכניות אוכל .  שאלת המחקר שלי היא באיזה אופן החברות המסחריות מטמיעות את הפרסום הסמוי בתוכניות או...