מבוא
עבודתי תעסוק בנושא פרסום סמוי בתוכניות
אוכל.
פרסום זה הוא שילוב מוסווה של מסרים פרסומיים
בתוך תכנים תקשורתיים. המונח "פרסום סמוי" - להבדיל מ"תוכן שיווקי"
או "פרסום טבעי" - משדר אמירה ערכית שעיקרה הוא שלתוכן אין עליונות. המונח
גם רומז ליסוד ההסתרה, ההטעיה וטשטוש הגבולות בין תוכן לפרסומת. בישראל משודרות מספר
רב של תכניות אוכל אשר מהוות כר נרחב לפרסום סמוי. הפרסום יכול להיות מוטמע וקשה לזיהוי
מצד אחד, אך גם יכול להופיע בצורה גלויה לכל עין. כיום אי אפשר כמעט להפיק תכניות אוכל
ללא הפרסום הסמוי המהווה את רוב ההון הנדרש להפקת התכנית. בעבודה אבדוק:
שאלת המחקר: באיזה אופן מעוצב השיח הפרסום הסמוי בתכניות
אוכל בטלוויזיה 2017 ?
דילמת המחקר: קידום ושיווק מסחרי מול ערכים תרבותיים.
הסבר לדילמה: חופש הביטוי מאפשר חופש שידור פרסומות
ותוכניות בטלוויזיה אשר מקדם חברות מסחריות ואת בעלי התקשורת אולם השאלה היא: היכן
עובר הגבול בין הרצון של החברה לקדם ולשווק את מוצריה לבין שמירה על ערכים תרבותיים
כמו: אמינות, מסירת מידע מדויק , אמת בפרסום, גילוי נאות ועמידה בכללים ובחוקים של
שידור ציבורי.
מצד אחד – חופש הביטוי אשר מאפשר קידום מטרות
מסחריות ולכן הטלוויזיה משמשת להם במה בחברה דמוקרטית . אולם
מצד שני- אי עמידה בגבולות חופש הביטוי ובערכים
התרבותיים שכתובים באתיקה העיתונאית ובחוקים שלפיהם פועלים זכייני הערוצים. פרסום
סמוי הוא פרסום לא חוקי.
חשיבות הדילמה: פרסום סמוי הוא בניגוד לחוק וחשוב
להביא את זה למודעות הציבור שאינו יודע זאת. נושא זה הוא עדכני ורלוונטי לאור העובדה
שיש תוכניות אוכל רבות שבהן מוטמעות פרסומות סמויות . חשוב להעלות את הנושא לסדר
היום הציבורי כדי לחולל שינוי מהותי בתחום.
בסקירת ספרות: אביא כתבות/מאמרים ומושגים רלוונטיים
מתחום התקשורת כדי לנתח את תופעת הפרסום הסמוי. המושגים הם- חופש הביטוי,
אסטרטגיית המסר, הבניית המציאות, מסגור, מודל סדר יום , פרסומת מסחרית, תקשורת
המונים ותפקידיה , אתיקה בפרסום, רייטינג, תרבות פופולרית, קפיטליזם, תרבות צריכה
והתיאוריה הכלכלית ניאו מרקסיסטית.

פרומו:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה